مقالات

الزامات و استانداردهای جهانی مرتبط با تست کلاه های ایمنی کوهنوردی

1.1 الزامات اجباریEN 397 :
تست ضربه ٫مقاومت در برابر نفوذ ٫ تست شعله ٫ تست چانه بند و….

1.2 الزامات اختیاری استاندارد EN 397:
تست در دماهای بسیار پایین -۲۰ تا -۳۰ درجه سانتیگراد است ٫ در درجه حرارت بسیار بالا +۱۵۰ درجه سانتیگراد ٫همچنین تست مقاومت الکتریکی تا ۴۴۰ ولت و تست تغییر شکل جانبی و تست پاشش فلزات مذاب
۱.۳ این استاندارد اینگونه بیان می کند.
کلاه ایمنی در درجه اول برای محافظت از فرد در برابر سقوط اجسام است که باید نهایتا منجر به جلوگیری از آسیب دیدگی فرد در مقابل آسیب دیدگی های مغزی و شکستگی احتمالی جمجمه شود.
۱.۴ قسمت پوسته کلاه ایمنی در درجه اول برای محافظت از قسمت بالای سر فرد استفاده کننده در برابر آسیبهای ناشی از سقوط اجسام است.
یا به عبارت دیگر کلاه ایمنی وسیله ای است برای حفاظت کاربر در برابر خطرات عمده سقوط اشیا
Testing
۱.۶
تست جذب شوک یا تست ضربه
در این آزمایش یه شی نیم کروی ۵ کیلو گرمی را از ارتفاع ۱ متری بر روی کلاه ایمنی رها میکنیم .باید توجه داشت حداکثر نیروی وارده به هدفرم(ماکت سر) نمی‌تواند بیش از ۵ کیلو نیوتن باشد .
تست نفوذ :
یک شب نوک تیز ۳ کیلو گرمی را از ارتفاع ۱ متری بر روی کلاه نصب شده روی هدفرم رها میکنیم که نباید نوک تیز ضربه زننده با هدفرم تماس حاصل کند .
تست چانه بند :
تسمه چانه بند در حالت کشیده نشده نباید عرضی کمتر از ۱۰ میلیمتر داشته باشد همچنین این استاندارد ایجاب میکند در قلابهای چانه بند در کمینه نیروی بین ۱۵۰ نیوتن تا ۲۵۰ نیوتن حتما {شکست رخ دهد}

سیستم تهویه (ventilations):
اگر بر روی کلاه ایمنی سوراخ‌هایی جهت تهویه هوا تعبییه گردیده باشد مجموع سطح کلی این سوراخ ها نباید کمتر از ۱۵۰ و بیشتر از ۴۵۰ mm2 باشد.

استاندارد EN 12492 :
این استاندارد در مورد کلاههای قابل استفاده در ورزش کوهنوردی می باشد.

استاندارد EN 14052:
این استاندارد شامل یکسری تستهای اجباری مانند تست جذب ضربه ٫ تست مقاومت در برابر نفوذ٫ تست آزاد شدن سیستم نگهدارنده ٫ مقاومت در برابر شعله و همچنین الزاماتی در مورد لیبل ها می باشد .
و همچنین الزامات اختیاری مانند تست در دماهای پایین ٫ در دماهای بالا مقاومت در برابر گرمای تابشی ٫ تست مقاومت الکتریکی و تست در مقابل پاشش مواد مذاب می باشد .
کلاهاای ایمنی تست شده در این استاندارد باید نسبت به استاندارد EN 397 مقاومت بالایی در حفاظت از سر در مقابل سقوط اشیا از خود نشان دهند . در این استاندارد مقاومت کلاه بصورت مجزا بر روی قسمت تاج و همچنین بر روی قسمت‌های خارج از تاج و با ابزاری متفاوت تست می شوند
همچنین مانند استاندارد EN 397 در مقابل شعله و پاشش مواد مذاب بجز (الزام به تغییر شکل جانبی) بصورت اختیاری است بعمل می‌آید .

نکته جالب این استاندارد :
در زمان تدوین این استاندارد
اروپایی کمیته تدوین متوجه میشود سفتی مکانیکی برای ایمنی فرد استفاده کننده مهم است اما بدلیل نبودن هیچ روش معتبری برای تست این موضوع در آن زمان هیچ الزامی نیز معرفی نگردید .
۳.۵
همچنین استفاده از کلاه های که این استاندارد اروپایی را رعایت میکنند احتمال آسیب به سر را به شدت کاهش میدهند اما به طور کامل آن را از بین نمی‌برند.در میزان حفاظت قابل ارائه محدودیت‌هایی نیز وجود دارد .همچنین قضاوت در مورد مناسب بودن کلاه ایمنی برای مشاغل خاص و اهداف خاص بعهده کارفرما می‌باشد .
Testing
آزمایشها شامل موارد زیر است:

تست ضربه
یک ضربه زننده کروی که به صورت آزاد در حال سقوط است از قسمت طوقه ٫ جلو ٫ پهلو ها و عقب بر روی کلاه رها میکنیم .
ضربه به تاج باید معادل ۱۰۰ ژول (سقوط وزنه ۵ کیلو گرمی از ارتفاع ۲.۰۴ متری) و ضربات خارج از تاج معادل ۵۰ ژول ( سقوط وزنه ۵ کیلوگرمی از ارتفاع ۱.۰۲ متری ) همراه با هدفرم در زاویه های ۱۵ ٫ ۳۰ ٫ ۴۵ و ۶۰ درجه .
نیروی منتقل شده برای برخورد به تاج نباید بیش از ۵ کیلو نیوتن و همچنین کاهش سرعت برای ضربات خارج از تاج نباید کمتر از ۳۰۰ گرم باشد .
این آزمایش باید بر روی چندین نمونه از کلاه ایمنی و در شرایط مختلفی مانند درجه حرارت های بالا ٫ دمای پایین ٫ غوطه وری در آب نیز تست شوند.

تست نفوذ
این آزمایش توسط یک تیغه تخت ۱ کیلو گرمی که از فاصله ۲.۵ متری بر روی تاج و ۲ متری بر روی مناطق خارج از تاج رها میشود انجام میپذیرد که در این آزمایش نباید هیچ تماسی بین تیغه و هدفرم نصب شده داخل کلاه برقرار شود این آزمایش نیز منوط به تست در شرایط مختلف می‌باشد .
کلاه در هنگام تست ضربه و تست نفوذ هرگز نباید از روی هدفرم جدا شود و در هر ده تست باید مجددا طبق دستورالعملهای شرکت سازنده نصب و تنظیم شوند
بعد از آزمونها تمرینات زیر را نیز انجام دهید
الف ) به آرامی به پهلو ها هم شوید تا سر در حالت افقی قرار گیرد
ب ) از قسمت کمر و به آرامی به سمت جلو خم شوید
پ ) گردن را به آرامی به سمت عقب خم کنید تا زمانی که نگاه به سمت بالا بیفتد
در این تمرین ها کلا نباید بیش از دو بار از سر فرد تست گیرنده رها شود.

تست شعله:
متریال پوسته کلاه باید تحت شرایط خاصی در معرض شعله مستقیم قرار گیرد و پس از ۵ ثانیه و حذف شعله نباید پوسته شعله ور شود .
برچسب ها نیز جزو لاینفک کلاه های ایمنی می‌باشد که باید به صورت خوانا و با نوشته های خاص و اهداف خاصی و بصورت خوانا برروی کلاه نصب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *