مقالات

برای محافظت در برابر ویروس کرونا از چه ماسکی استفاده کنیم؟

با شیوع ویروس کرونا در چین و متاسفانه اخیرا در ایران و چندین کشور دیگر جهان، بسیاری از مردم به طور قابل توجهی نگران سلامتی و ایمنی خویش هستند. ماسک ها اولین خط دفاع را برای فیلتر کردن ذرات موجود در هوا ارائه می دهند – که ممکن است در فضاهای شلوغ مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها و غیره بسیار مفید باشد.

  • در این پست به تفاوت بین استانداردهای فیلتراسیون ماسک مانند N95 و FFP2 / FFP3 خواهیم پرداخت …

ماسک پزشکی در مقابل ماسک تنفسی (سوپاپدار ، غیر سوپاپدار)

قبل از اینکه به سراغ مبحث اصلی برویم، اجازه دهید فقط تفاوت فنی بین “ماسک پزشکی” و “ماسک تنفسی” (چه سوپاپدار و چه غیر سوپاپدار) را روشن کنیم. در زبان روز مره اغلب به هر دو اینها ماسک اطلاق می شود !.

موارد استفاده از ماسک پزشکی:

ماسک های پزشکی به طور کامل دهان و بینی را نمی پوشانند در اصطلاح به صورت خوب کیپ نمی شوند و احساس شل بودن ماسک پزشکی به شما دست می دهد.
برای محافظت یک طرفه فرد به منظور جلوگیری از خروج مایعات و مواد دهانی فرد ماسک زننده طراحی شده اند.

مثال – برای جلوگیری از سرفه ، عطسه و غیره بر روی بیمار آسیب پذیر توسط جراح در حین عمل به صورت زده می شود.
برخلاف تصور ، ماسک های پزشکی از فردی که آنرا به صورت زده است محافظت نمی کنند!
اکثریت قریب به اتفاق ماسک های پزشکی دارای استاندارد ایمنی که به آنها اختصاص داده شده باشد، نیستند (به عنوان مثال NIOSH یا EN)

موارد استفاده از ماسک تنفسی:

ماسک های تنفسی سفت و محکم هستند، که برای ایجاد یک محافظت ایده آل برای صورت طراحی شده اند و هوای تنفس شده را فیلتر می کنند. برخلاف ماسکهای پزشکی، ماسک های تنفسی برای محفاظت دو طرفه طراحی شده است البته در صورتی که آنرا صحیح بر روی صورت بزنید. مواردی همچون داشتن ریش مانع از نصب صحیح ماسک خواهد شد. ماسک های تنفسی با توجه به درجه ایمنی که برای آن طراحی شده اند از فرد محافظت می کنند و در انواع یکبار مصرف، نیم صورت یا تمام صورت موجود است.

استانداردهای تنفس

با توجه به اینکه ماسک های سبک جراحی و پزشکی در فیلتراسیون ویروس بسیار واگیردار کرونا که قابل انتقال از هوا نیز میباشد، ایده آل نیستند (بدلیل اینکه ماسکهای پزشکی ذرات کوچک مانند ویروس ها را فیلتر نمی کنند). برای این کار به ماسک تنفسی با درجه بندی ایمنی کافی احتیاج داریم.
مرکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) استاندارد تنفسی N95 را بعنوان بخشی از تجهیزات محافظتی در سؤالات متداول 2019-nCoV و راهنمای بیماری سارس(SARSکه یک نوع مشابه از ویروس کرونا است) توصیه واستناد می کند. این امرنشان می دهد استاندارد N95 یا بهتربرای اینگونه بیماریها قابل قبول است.

N95 در مقابل FFP3 و FFP2

متداول ترین نوع استاندارد تنفسی مورد بحث N95 است. این یک استاندارد آمریکایی است که توسط NIOSH اداره می شود – بخشی از مرکز کنترل بیماری ها (CDC).

اروپا از درجه بندی “قطعه فیلتر کننده روی صورت” استفاده می کند (FFP) که از استاندارد EN 149: 2001 تهیه شده و توسط CEN (کمیته استانداردسازی اروپا) تهیه و نگهداری می شود. بیایید ببینیم آنها چگونه مقایسه می کنند:

همانطور که مشاهده می کنید ، نزدیکترین معادل استاندارداروپا به N95 ، ماسک تنفسی دارای درجه بندی FFP2 (که به آن P2 نیز گفته می شود) است و در مقایسه با 95٪ درجه بندی N95 دارای 94٪ فیلتراسیون است.

به همین ترتیب، ماسک تنفسی دارای درجه بندی (FFP3 (P3 با N100 قابل مقایسه است.

می توانید مطالب بیان شده را به صورت ذیل ساده کنید:

آیا N95 / N100 از FFP2 / FFP3 بهتر است؟

نگرانیهای شما هموطنان ما برای محافظت از خود و عزیزانشان را درک میکنیم ولی جواب ما برای انتخاب صحیح ماسک تنفسی این است.
قطعا FFP3 بهتر نیست!.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این استانداردها فقط حداقل٪ ذراتی را که ماسک تنفسی فیلتر می کند مشخص می کنند. به عنوان مثال، اگر یک ماسک دارای FFP2 باشد، حداقل 94٪ ذرات با قطر 0.3 میکرون یا بزرگتر را فیلتر می کند. اما خبر خوش اینجاست در عمل بین 94 تا 99 درصد فیلتر می شود. شکل دقیق فیلتراسیون اغلب توسط سازنده در توضیحات محصول بیان می شود.

این میزان آگاهی شما برای انتخاب و خرید ماسک تنفسی کافی خواهد بود.
ششستشوی دستها و صورت به طور مداوم ، استفاده از دستکش یکبار مصرف، دور انداختن ماسکهای تنفسی و دستکش ها در ظروف در بسته، بالا بردن ایمنی بدن و به حداقل رساندن حضور در مکانهای عمومی سپرهای دفاعی شما محسوب می شوند.

استفاده از مقاله با ذکر منبع بلامانع است
مدیرعامل شرکت آذرنجات
کارشناس ارشد مدیریت سوانح
رضا حامی

جهت سفارش کالا با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

تلفن:۰۱۱۴۳۰۸۱۳۵۰
موبایل:۰۹۱۱۳۲۱۰۹۰۷

مدیریت حامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *